Clubhouse voor je bedrijf – Wat is het?

Clubhouse; het voelt als een privé room in een club. Enkel voor gebruikers van de Iphone en dus exclusief. Nu Bas Smit, Kelly Weekers en andere grote namen regelmatig te horen zijn op dit platform schiet de populariteit in Nederland ook flink omhoog. Wat is Clubhouse en hoe gebruik je Clubhouse?

Met Clubhouse kun je luisteren naar andere gebruikers die een host organiseren. Je kunt zelf ook praten, maar enkel luisteren is ook prima. De ideale manier om vragen te stellen aan de host én jezelf gelijk te pitchen. Na het aanmaken van een account kun je heel makkelijk jouw profiel invullen en een room starten. Je kunt ook op zoek gaan naar gebruikers en onderwerpen. 

Let op: je hebt een invite van iemand anders nodig om mee te kunnen doen in Clubhouse! Daarna heb jij ook 5 uitnodigingen om te vergeven. 

Een soort podcast, maar dan live. Omdat de App geen geluid opneemt is niets terug te luisteren. Hierdoor is de App verslavend omdat je niets wilt missen. Hoe kun je als ondernemer Clubhouse goed gaan inzetten?

Zorg voor een toffe bio
Je hebt genoeg ruimte om een toffe bio in te vullen. Doe dit ook zeker. Dit is het eerste wat mensen zien. Zet geen hele lange teksten zonder witregels in je bio, dat maakt het te langdradig. Zorg voor korte zinnen met eventueel emojis om op te vallen.

Deze dingen mogen niet ontbreken in een goede bio:
Social media kanalen
Website
Wat doe je & voor wie
Eventueel een gratis weggever met een linke ( deze is niet klikbaar )
Jouw Instagramaccount & Twitter kun je automatisch koppelen
Een call to action naar bijvoorbeeld je Instagram of website.

Start een room
Nu ben je klaar om jouw eerste room te starten! Deze kun je direct aanmaken en plannen. Eventueel kun je starten door je eerste room met een co-host te doen. Zo gooi je jezelf niet meteen in het diepe en kun je elkaar vragen stellen om het gesprek op gang te brengen.

Als je een room start is het belangrijk om een goede kop en intro te schrijven. Waarom? Zo kunnen andere gebruikers jouw room makkelijker vinden. Ga je praten over business? Zet dit duidelijk in de kop. Het werkt goed om te beschrijven wat andere gebruikers eventueel gaan leren of horen als ze meedoen met de room.

Ready, set, go!
Begin met een korte en duidelijke introductie van jezelf en eventueel je co-host. Ga geen lange pitch houden waarin je al jouw diensten of producten gaat benoemen. Het is geen verkoop praatje. Van te voren kun je vragen of onderwerpen opschrijven zodat je altijd een onderwerp hebt om op terug te vallen, maar vraag vooral aan je deelnemers of ze vragen hebben. Je kunt elke deelnemer die wilt praten toegang verlenen om te praten. Zorg dus voor interactie! Je kunt dit ook voorbereiden met wat vragen.

Voorbeelden van vragen om het gesprek op gang te houden:

Wie heeft ervaring met ….. en wilt dit delen?
Wat is jouw mening over ….?

Zorg voor open vragen en geen ja/nee vragen.

Aan het einde kun je mensen verwijzen naar je social kanalen of website voor een weggever of gratis tips. Ga niet direct een aanbod doen. Zorg ervoor dat je room zo waardevol is dan mensen je blijven volgen en daarna naar je toe komen!

Eerst even luisteren?
Wil je eerst even kijken hoe Clubhouse werkt? Volg me dan op Clubhouse door hier te klikken en mee te doen aan mijn room. 

Nog meer lezen?

Instagram Reels vs TikTok

Instagram Reels vs TikTok

Heb je TikTok al verwijderd? De grote concurrent Instagram kwam kort geleden met een nieuwe update; Instagram Reels. En geheel toevallig, of niet,...